BUSCADOR

SUBIRATS TAMBÉ DIU ADEU ALS PLÀSTICS

SUBIRATS TAMBÉ DIU ADEU ALS PLÀSTICS

Subirats és la propera parada de la campanya «Adeu plàstics» de la Mancomunitat Penedès-Garraf per prevenir els residus i donar alternatives al plàstic d’un sol ús.

La campanya, de 2 setmanes de durada, començarà el 28 de febrer i compta amb l’exposició «Prou plàstics», que presenta de manera dinàmica i visual la problemàtica que generen pel medi ambient i l’ecosistema, l’ús dels plàstics que només fem servir una vegada i després llencem.

 

Accions de la campanya

A Subirats s’habilitarà un punt informatiu durant tres dies, el 2 de març, davant de l’escola Subirats de Lavern, de 16.30h a 17.30h; el 4 de març a la Plaça Subirats, de Sant Pau d’Ordal, de 10h a 13.30h i de 16.30h a 18h; i el 9 de març davant de l’escola Montcau d’Ordal, de 16.30h a 17.30h. En la parada, hi haurà la possibilitat de prendre part en jocs i reptes al voltant de la temàtica i s’obsequiarà amb ampolles reutilitzables a totes les persones participants.

L’exposició

Es pordrà visitar del 28 de febrer al 4 de març a la sala de l’Ateneu de Lavern

Estarà oberta de dilluns a divendres els matins de 10 a 13 hores (per visites concertades prèviament) i la tarda del dimecres 3 de març (entrada lliure).

I del 7 a l’11 de març a l’altell del centre Agrícola de Sant Pau d’Ordal.

Estarà oberta de dilluns a divendres, matins de 10 a 13 hores i les tardes del dimecres 3 de març i dimarts 8 de març, de 17h a 18 h.

 

El dia 10 de març a la tarda, es farà al Subigran d’Ordal, un taller per a la confecció d’un embolcall reutilitzable.

Cal fer inscripció prèvia al correu electrònic mediambient@subirats.cat indicant nom i cognoms i un telèfon de contacte.

Durant les dues setmanes de campanya, es realitzarà en els centres educatius el taller “Zero plàstics a l’esmorzar” per acostar la campanya en els infants del municipi.

La campanya també es desenvoluparà a les xarxes socials de l’Ajuntament mitjançant la campanya digital «Plàs-tic», en què s’anima a la ciutadania a acabar amb el “tic” d’usar i llençar, a partir de la utilització de materials reutilitzables, reduint així els residus que generem. Els missatges de la campanya, se centren en frases que sovint s’utilitzen a petita escala per “disculpar” el fet d’utilitzar materials d’un sol ús, i mitjançant aquest tòpics ens mostra les conseqüències ambientals que es produeixen a gran escala de la suma de petites decisions individuals.

 

Els plàstics no desapareixen

Més del 90% dels objectes que ens envolten estan fets amb plàstic, i la majoria de plàstic que es produeix, s’utilitza per a fabricar envasos d’un sol ús. Es calcula que un terç dels plàstics que utilitzem, escapen dels nostres sistemes de recollida, és a dir, no se separen correctament i no acaben als circuïts de reciclatge. Per tenir una idea, l’any 2021, la Mancomunitat va tractar 5.873 tones d’envasos a la planta de selecció.

Un cop al medi ambient, no desapareixen, simplement es tornen cada vegada més petits, prolongant la seva vida un segle o més al medi, i introduint-se en la nostra cadena alimentària.

Estudis recents mostren que més del 90% de l’aigua embotellada i el 83% de l’aigua de l’aixeta contenen microplàstics. Els plàstics d’un sol ús no són una bona opció ni des del punt de vista econòmic ni l’ambiental. Durant molt de temps els hem incorporat com a consum habitual. Cal, doncs, repensar un model que contempli productes més factibles que fomentin una economia circular i sostenible.